Podaj dalej – czyli tutoring rówieśniczy w szkole

Lubię obserwować współpracę uczniów w szkole. W sierpniu zorganizowaliśmy dni adaptacyjne dla klas pierwszych i czwartych. Mali zapoznawali się z wychowawcami, nowymi koleżankami i kolegami, dekorowali swoje klasy i stopniowo przyzwyczajali się do szkolnej rzeczywistości, po to, aby od września czuć się w niej nieco bezpieczniej i spokojniej. Starsi podobnie, bo choć znali już doskonale swoją klasę to nadszedł czas na nowego wychowawcę, większą ilość zajęć i różnych nauczycieli, którzy podczas okresu adaptacji mogli opowiedzieć o zbliżających się zmianach, z którymi każdy czwartoklasista musi się zmierzyć. W trakcie tych dni największy entuzjazm wśród uczniów wywołał jednak moment, w którym dzieci z klas IV mogły pójść do koleżanek i kolegów z klas I i wspólnie opowiedzieć im o swojej szkole, a potem oprowadzić ich po całym budynku. Maluchy czuły się potraktowane w sposób bardzo wyjątkowy, a Starsi weszli w rolę prawdziwych gospodarzy szkoły. Każdego dnia, kiedy przychodzili na adaptacje pytali czy mogą już pójść do młodszych dzieci, aby im w czymś pomóc. Czuli się potrzebni, zaangażowani i współodpowiedzialni za nowych członków naszej szkolnej społeczności. Od września wszystkie dzieci z naszej szkoły wymyślały działania, w których chciałyby zrobić coś dla innych. Uczniowie z klas VI czytają książki dzieciom młodszym, inni pomagają odrabiać zadania domowe tym, którzy nie potrafią sobie z nimi poradzić, a dzieci z klas II wykonały zakładki do książek dla młodszych uczniów. Takie działania niesamowicie cieszą oko i serce każdego kto wie, że choć w grupie dzieci nie uniknie się wzajemnych konfliktów, codziennych trudności i problemów do rozwiązania to jednak jest tak wiele fantastycznych chwil wzajemnej troski, integracji i wspólnych działań, które wszystkim dodają wiary we własne możliwości.

Udostępnij:

1 Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *